Cavalierien uusi PEVISA-ohjelma tulee voimaan 1.7.2017

Suomen cavalier kingcharlesinspanieliyhdistyksen yleiskokous päätti 9.4.2016  anoa muutosta rodun PEVISA-ohjelmaan, jotta se vastaisi Kennelliiton sydäntutkimuksista antamia ohjeita.
PEVISA-ohjelman muuttamista koskeva esitys saapui Kennelliittoon vasta vuoden 2017 puolella, koska hakemuksen katoaminen postissa oli jäänyt huomioimatta.

Cavalier kingcharlesinspanielien tällä hetkellä voimassa oleva PEVISA-ohjelma:
Pentujen vanhemmista tulee astutushetkellä olla polvitutkimuslausunto ja voimassa oleva silmätarkastuslausunto sekä sydämen kuuntelutulos. Silmätarkastuslausunto ei astutushetkellä saa olla 36 kk vanhempi eikä sydämen kuuntelutulos astutushetkellä 12 kk vanhempi. Ohjelma on voimassa 1.1.2015 – 31.12.2019.

Suomen Kennelliiton jalostustieteellisen toimikunnan päätös 22.3.2017 uudeksi PEVISA-ohjelmaksi

Toimikunta hyväksyy cavalier kingcharlesinspanielille seuraavan rotukohtaisen PEVISA-ohjelman:

Pentujen vanhemmista tulee astutushetkellä olla voimassa oleva polvitutkimuslausunto ja silmätarkastuslausunto sekä sydämen auskultaatiotutkimus.

Koiran tulee sydäntutkimushetkellä olla vähintään 18 kuukauden ikäinen. Silmätarkastuslausunto ei astutushetkellä saa olla 36 kk vanhempi eikä sydämen kuuntelutulos astutushetkellä 12 kk vanhempi. Jos auskultaatiotutkimuksessa todetaan sivuääni, on koiran sydän tutkittava ultraäänitutkimuksella ennen jalostuskäyttöä.

Ohjelma on voimassa 1.7.2017 – 31.12.2019.